Årets matbutik – om kärleken till maten och Liljeholmen

Mat, mode, sport, heminredning, apotek, systembolag och service. När Liljeholmstorget Galleria invigdes 2009 fick området sitt första köpcentrum med allt man kan behöva samlat på ett och samma ställe. Då hade redan ICA Kvantum Liljeholmen öppnat. Butiken har sedan dess utvecklats till en av landets bästa butiker – den bästa faktiskt, en utmärkelse man fick ta emot på Dagligvarugalan nyligen. I motiveringen säger juryn att de har följt butiken under flera år och ''nu sitter verkligen alla delar på plats''. Det är en butik ''utan svaga punkter''.

ICA Kvantum Liljeholmen finns på en plats där många tusen boende, arbetande och besökare passerar varje dag. Det är förstås tacksamt, men det ställer också krav. Liljeholmen är också en plats i stark förändring och det gäller att hänga med.

– Våra kunder är väldigt medvetna och vet vad de vill. Vi får hela tiden läsa på för att hålla oss på samma nivå, och vår bästa strategi är helt enkelt att upprätthålla en ständig dialog och vara som lyhörda vi bara kan. Kunderna är aktiva på nätet och bidrar med sin kunskap om de utmaningar som vi människor står inför idag. Det är omöjligt att utvecklas i rätt riktning utan att ta till sig av vad som sägs och vad som efterfrågas. Samtidigt måste man också våga följa sin egen övertygelse och det får vi möjlighet att göra här. Våra värderingar prioriteras och inte bara siffran på sista raden, säger marknadschefen Jesper Annell.

Jesper beskriver Liljeholmen som en lite speciell marknad. Det finns saker man kan göra här som hade varit nästintill otänkbara på andra platser. Som exempel när man slutade skicka ut annonsblad. Det var ett tilltag som uppmärksammades stort i media – även utanför Sverige – men hemma i söderort blev det knappt någon reaktion alls. Det var ju inte så människor tog till sig information. I stället länkas bladet i mejlutskicken och i dag har många andra butiker följt i samma fotspår.

Lika djärv är kanske butikens nya satsning på dry-aged fisk. Det handlar om att först preppa fisken noga, sedan hänga den extremt svalt i kontrollerad fuktighet i 7–14 dagar. Ungefär som man gör med kött. Här blir resultatet en förfinad och fräsch smak utan ”fiskighet” och en konsistens som liknar den man får efter gravning. ICA Kvantum Liljeholmen är en av få butiker i världen som kan erbjuda detta.

– Vi är vi ett gäng matnördar som verkligen brinner för vårt jobb, men det bästa med Liljeholmen är människorna. Det finns en sådan stor lokal stolthet, och det är lätt att förstå varför. Liljeholmen är en fantastisk plats i ständig utveckling i balans mellan stad och grönområden. Vi kommer fortsätta kämpa för att vara en butik som är värd ett besök och aldrig tar kunderna för givet. Och även vi har stora planer för framtiden, säger Jesper Annell.

Dela inlägg

Facebook
Twitter
LinkedIn